Skrik & panik

Pappa M kom hem ordentligt på fredagkvällen som han skulle och jag såg fram emot att slippa sova ensam(ensam vuxen). Men så mycket sova blev det inte av....a strulade som vanligt och någon gång när hon hade varit vaken igen vid tre ungefär skulle jag försöka somna om igen. Jag la ner huvuvdet på min kudde men så hörde jag något som prasslade. Jag tänkte att nu har vi fått råttor i loftgångarna. Jag lyfte huvudet från kudden och det blev tyst, nej tänkte jag så bra hör de inte så att de ska reagera på att jag lyfter på huvudet om de är inne i väggen.. jag la ner huvudet igen och det började prassla igen. Nä, de är något på mitt nattduksbord...jag sa till M och ha se nej, det kan inte vara en råtta på ditt nattduksbord. Fine tänkte jag, du får ligga på min sida istället. Efter en liten stund började det prassla igen och man hörde hur min väckarklocka rördes, M lyste med mobilen och såg en mus! Vid det här laget sov inte a längre heller... jag tog a och gick till extra sängen, men a kunde inte slappna av och sova och inte jag heller. Dessutom fick hon syn på pappa M som ju varit borta i flera dagar så hon blev jätteglad och ville ta pappa i handen och gå in och leka i sitt rum. Jag bestämde att jag kan inte sova med en mus på mitt nattduksbord så vi åkte till mammas & pappas radhus istället. a somnade i bilen och vaknade inte när vi bar ut henne. Klockan var fem när jag la ner huvudet på mammas kudde och regnet började ösa ner utanför. Där fick vi i alla fall två timmars sömn innan a tyckte att det var morgon.

Vi åkte hem till huset igen. Jag slet bort alla sängkläder och dammsugade. Pappa M behövde åka till Bauhaus och köpa musfällor....Jag och a åkte till faster S och klappade kaniner istället. Det var mysigt! När vi kom tillbaka till huset såg vi att musen hade gått ner för trappan och att den varit i hallen(den lämnar ju små bajsar efter sig...) a var jättetrött och jag skulle lägga henne i sängen för en eftermiddagslur men hon kunde inte koppla av så det fick bli en vagnpromenad istället. Jag klär på a och sätter ner henne i vagnen och i nästa sekund ser jag musen springa ner över hennes axel och över hennes kropp(och sen förmodligen ner på golvet) Jag fick panik, skrek och sprang. a blev rädd eftersom jag skrek och M blev arg eftersom jag skrämde a....Förmodligen var musen i hallen när vi kom hem, blev rädd och gömde sig i vagnen...Jag gick i alla fall med a på sovpromenad men kände att jag går inte in i huset innan musen är borta! Vi skulle ändå till pappa & mamma och fira pappa som fyllde på fredagen så vi tog med grejer så vi kunde sova över där istället. Under tiden jag var ute med a riggade M huset med musfällor. Sen åkte vi till mamma och pappa och åt middag och hade en lugn och trevlig kväll. a sov ganska oroligt men det verkar vara så det är nuförtiden. Hon vaknade vi sex, då gav jag henne välling för jag hade inte lust att gå upp.... a somnade om och vi sov till halv nio! Mycket ovanligt här i huset!! 

Efter frukost åkte vi hem till huset igen. Pappa M fick gå in först och som tur var satt musen i en av fällorna! Jag började dammsuga, igen... Jag kommer förmodligen ha mycket svårt för råttor och möss resten av livet!
Sen kom familjen L. B ville låna garaget och måla lister i och jag och C lekte med barnen. Efter lunch åkte jag och C till City gross. Det var lite mer avslappnat att handla utan barn plus att jag och C fick tid tillsammans bara vi två samtidigt som vi var duktiga mammor som veckohandlade! När famlijen L lämnade oss fortsatte dammsugningen och sen har jag moppat också. Kände att jag behövde städa ut musen.... Vi tror att den helt enkelt kommit in genom ytterdörren när vi har haft öppet. De brukar annars springa till sitt hål när de blir skrämda men den här var så mycket framme och sprang runt så han hade nog kommit in och kunde inte komma ut! Jag hoppas verkligen att det var så för jag vill inte bli väckt av fler besökare på mitt nattduksbord eller se fler möss springa över min dotter...

Den här helgen blev inte alls som det var tänkt och vi hann inget av allt det vi behövde fixa. Vi hade sett fram emot en helg i lugn och ro tillsammans som en familj och att hinna göra i ordning lite här hemma, sätta upp lampor och göra lite mer hemtrevligt.  Det enda som blev gjort är att det nya fläkten är isatt och nu fungerar den igen. B hjälpte min färgblinda man med sladdarna, vi tackar för det!

Nu är jag trött och jag hoppas verkligen att vi får sova lite i natt!    


Kommentarer
Postat av: Inge Danielsson

Väldigt hålligång i det huset! Hoppas att ni får lugn och ro nu.

2010-09-27 @ 22:22:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0