Veckan som snart är slut...

Idag är det lördag och en hel vecka till på min semester har snart gått....
Den här veckan kom sommaren och värmen i alla fall!
I måndags em åkte pappa M till Österrike och jobbade, tog emot att åka mitt i semestern...
a och jag var bjudna till S & J på kvällsmat så vi åkte dit och fick god mat och lekte en stund innan vi åkte hem och sov. Tack för maten!
I tisdags fm åkte vi hem till C och e och barnen lekte både inne och ute och C och jag hann prata lite i alla fall :-) Vi lunchade ihop och sen drog vi oss hemåt för en stunds paus. På kvällen var vi bjudna till L och N på grillat. Jag hade med pannkakor till a men jag fick god mat och trevligt sällskap, det var så himla längesen vi sågs! Vi åkte hem på kvällen och det blev sent i säng för liten a som nog hade gått över trötthetsgränsen och var pigg som en mört i bilen på vägen hem.
I onsdags åkte a och jag ut till landet och vattnade eftersom mormor och morfar var på oringen. Äntligen sommar och varmt! Vi lekte med a's kompis s på stranden, hennes mormor och morfar har oxå stuga i Djupdalen.

På vägen hem stannade vi på Anderssons saluhall och köpte kött och sen var det kö så det blev världens längsta hemresa men det gick bra.
När a och jag hade lagt oss sent på kvällen kom pappa M hem igen. Den här reseomgången har a och jag haft en hel del för oss och blivit bjudna på mat av trevliga vänner både här och där .-) Det uppskattas!

Eftersom vädret var så bra åkte vi ut till landet på torsdagmorgonen igen fast alla tre den här gången.
Mera lek på stranden!
På em åkte vi hem igen och på kvällen kom A & K och hundarna till oss och grillade! Kul och trevligt, längesen vi träffade även dem! Det blev sent i säng för a igen och för oss oxå!

Fredag fm blev lite trädgårdsfix och den kom S & J och m's faster och farbror på besök. De stannade på mat över kvällen men jag drog strax efter fem mot konsert!!
Först träffades vi en stund hemma hos min syster och sen gick vi ner till Holmentorget där Kent spelade. Så bra konsert och vilken tur med vädret, en riktigt skön sommar kväll!
Vi trängde oss fram till riktigt bra platser där vi såg bra utan behöva stå som packade sillar!
Ni får hålla tillgodo med suddiga mobilbilder...

Världens snällaste S kom och skjutsade hem mig så jag slapp ta mig hem ensam i natten! Tack snälla!
Det var superkul att gå på konsert igen, det var längesen och det var längesen jag såg Kent sist!
Å så har jag ju en konsert till att se fram emot i slutet av sommaren....

Skymningsljus

Jag avslutar mina Ölandsinlägg med ett bildregn av bilder i skymningsljus, mitt absoluta favoritljus....jag gillar att fota i det...
Det sägs att konstnärerna kommer till Öland för det speciella ljuset, vad tycker ni? Avgör själva..
Jag gillade det :-)

Högby Fyr och Källa Glassbar

På onsdag kvällen tog vi bilen bara en liten bit och tog en lite senare kvällspromenad vig Högby Fyr. Väldigt vackert, och vilket hus! VILL HA!! Där bor tydligen en konstnär som målar akvarell och olja men har var typ 85 år så efter honom kan väl jag få ta över huset!?? Så vackert stenhus och som bonus en fyr precis som granne och så hav, hav, hav....

Ut dit gick en smal remsa mark med vatten runtom och en smal liten väg.

På torsdagen hade väderfolket rätt och dagen bjöd på regn. En liten stund på fm var det uppehåll annars regn hela dagen. Vi visste inte riktigt vad vi skulle hitta på, vi satte oss i bilen utan mål och kände att nu var vi nog rätt mätta på att skuffa runt i bilen och vi hade sett det vi tänkte oss av norra Öland. Det blev till slut lunch på restaurang kalk i Löttorp, goda burgare. Efter en stunds lek i stugan åkte vi till Källa Glassbar som låg jättenära där vi bodde.Konceptet var som Smultronstället och det gillades stark av a och jag tror av pappa lika mycket .-)

rolig meny att bläddra i...

a beställde tillslut Källamusen, två kulor glass, en jordgubb och en päron

fin glass måste beundras lite först

tjoho!

Regnet höll i sig och på natten blåste det och regnade det så mycket så vi vaknade och undrade om vår lilla stuga skulle hålla ihop.
På kvällen bestämde vi oss i alla fall för att lämna stugan och Öland på fredag morgonen. Vi packade in oss i bilen, städade stugan och åkte till Kosta. Där handlade vi lite kläder och åt lunch och några muminkoppar slank med så klart och så åkte vi till farmor och farfar i Ingatorp. Vi häslade på där och sov en natt innan vi åkte hem på lördagen mitt på dagen.
Söndagen blev riktigt fin och tvättmaskinen jobbade hårt och jag jobbade hårt i våra trädgårdsland och fixade med våra blommor.
Så hade två av mina semesterveckor gått, fortfarande ingen riktig sommarvärme....

Byrum, Skaftekärr och Byxelkrok

Onsdag morgon och fortfarande uppehållsväder men mycket moln runtomkring oss...
Vi packade in oss i bilen och åkte till Byrums raukar.
Även här ett speciellt naturfenomen...

Många olika häftiga formationer....

När vi var vid Byrums raukar i blåsten ringde m's arbetskamrat som befann sig på sitt sommarställe på norra Öland och kollade vad vi gjorde.... Vi bestämde att mötas upp vid Skaftekärrs järnåldersby...mest för att vi sett på kartan vart det låg och det var i närheten :-)
Där fanns i alla fall en rolig hinderbana som barnen lekte i en stund...

Dagens sällskap, fam K
Det drog sig mot lunch och det började regna så vi hoppade in i bilarna och åkte till Mellböda och åt lunch. Sen visste vi inte riktigt vad vi skulle göra, inget vidare väder...Barnen lekte lite till och sen bestämde vi oss för att åka till Byxelkrok och ta en fika. Äta kan man ju i alla fall göra även om det regnar :-)
Efter fikat sprack det upp och solen kom igen. Vi strosade runt i Byxelkroks hamn och tittade på båtar och shoppade lite i de pittoreska sjöbodarna. Blev en riktigt skön em.

Båtar och bodar...

j och a ute på prien i hamnen

a spanar ut över havet....
Kul att träffa hela fam K, både m och jag har bara träffat pappa a som är m's kollega innan. Vi hoppas att vi kan ses igen på hemmaplan!
Trötta och nöjda efter ytterligare en bra dag åkte vi tillbaka till vår lilla stuga igen och grillade och tog det lugnt!

Lådbilslandet och Sandbybadet

Eftersom vår stuga inte var så stor så har vi inte kunnat göra så mycket på kvällarna...a har tittat lite på tv och ritat lite men så mycket mer än så blev det inte....så vi gick på kvällspromenader istället. a tyckte det var mysigt, efter några dagar frågade hon om vi inte skulle på kvällspromenad när vi ätit kvällsmaten och fixat färdigt.

Full fart i vinden !
puss!

På måndagen åkte vi till Lådbilslandet. Vi föräldrar tänkte att det måste ju vara jättekul...a tyckte nog att det såg kul ut när vi kom dit oxå men...hon åkte typ en meter på en motorcykel och tyckte det var jätteläskigt och vägrade att bli övertalad att prova någon av alla de andra lådbilarna som fanns....

Men det fanns ju en hel del annat att leka med så vi blev kvar där ändå, vi hade ju betalat inträde...

flera olika sorters studsmattor provades med glädje

och så fanns det en rolig hinderbana oxå.
Det blev ju inte riktigt vad vi hade tänkt men a hade nog kul ändå :-)

På tisdagen utlovades sol fast det såg lite ostadigt ut på morgonen, men vi åkte i alla fall till stranden. Tur var väl det för vädret framöver blev inte vad de lovat så det blev den enda dagen på stranden!
Vi åkte till Sandbybadet. Det var jättefint där, härlig sand och långgrunt så att a hade kunnat bada om det inte vore för att det var 14 grader i vattnet....lite väl kallt...

Men man kunde i alla fall gräva och ösa med vatten och leka.

Här ser det ut som om vi var ensamma på hela stranden...när vi kom på morgonen/fm var det inte alls så mycket folk men vid lunch var det många fler.

Gott med pasta sallad på stranden.

En härlig stranddag. På em åkte vi till ett ställe som hette Mellböda gård, där fikade vi och där fanns en del roliga saker för a att leka med oxå. Det hade en liten butik med fina leksaker och sålde bla drakar. Man kunde även provflyga drakar på fältet intill.

Så gick veckan vidare...

Långe Erik

Sista utflyktsmålet för söndagen var Ölands norra udde och fyren Långe Erik.
a ville absolut gå upp i fyren så hon hängde på :-) Långe Erik har 138 trappsteg och a gick nästan alla både upp och ner. De sista tio trappstegen högst upp var en mycket brant järnstege, hon hade säkert klarat att gå upp där men vi visste inte riktigt hur vi skulle kunna få ner henne därifrån så hon fick inte se utsikten men hon var nöjd ändå :)

Långe Erik i egen hög person...

Havet vid Långe Erik

Även här fanns det ju möjlighet att kasta sten i havet så det gjorde vi så klart! Precis som vid trollskogen och Neptuni åkrar. Efter alla trappstegen tog vi oss en glass, mums tyckte a. Sen åkte vi tillbaka till stugan och fixade lite mat och tog kväll.

Neptuni åkrar

Efter att ha fyllt på med mat i magarna och lite ny energi åkte vi till nästa naturreservat,Neptuni åkrar. Väldigt vackert tyckte jag. Speciellt, kargt med platta stenar. Alvarsamt vackert på något sätt, typiskt Öländskt kanske....

som en stor åker av platta stenar

Det gick som en ås eller kant ner mot havet och ut i havet låg stora platta stenblock som gjorde att det var som en grund kant runt kusten.

Många vackra fossiler fanns i berget precis nere vid vattnet.

Ovanför kanten fanns det blommor oxå...Blå Jungfrun skymtar i horisonten.

blåeld

Tacksamma plattar stenar att bygga torn av!

Trollskogen

Redan på söndagen åkte vi iväg på vår första utflykt. Vi siktade in oss på Ölands alla nordligaste del och började med naturreservatet Trollskogen. Efter det tog vi lunchpaus i Byxelkrok och sen Neptuni åkrar och Ölands norra udde med Långe Erik. Fint väder hela dagen men mycket blåsigt. Det kom en regnskur mitt på dagen men då satt vi inne på restaurangen i Byxelkrok och åt så det var ju bra timeing :-)
Nu var det ju det där med alla bilder igen så jag får dela upp söndagens utflykter i tre inlägg... Vi börjar med Trollskogen!

Glittrande hav och blå himmel vid den östra stranden i Trollskogen.

Pappa och a spanar ut över havet....

Vilken härlig strand det var där. Först skogen, sen kom en remsa med vit sand och sen kom det stenstrand innan vattnet bröt mot land.

Vi gick till vraket, längre än så orkade inte a gå tyvärr. Vi hade velat gå till trollträden, det låga krokiga träden men dit var en kilometer kvar när vi kommit fram till vraket så det fick räcka med det.

Många fina stenar...

Vi hittade i alla fall några knotiga träd så att a kunde prova att klättra.

Lördag 14 juli

Jaha, vår resa till Öland började alltså förra lördagen. In i bilen på morgonen och iväg. a var jätteduktig i bilen trots att det tog många timmar. Många kisspauser och så en lunchpaus förstårs...

Väl framme i alla fall och vi fick nyckeln till vår stuga. Vi visste ju att den var liten eftersom vi var ute så sent fanns inte så mycket att välja på vid bokningen så de större stugorna var redan bokade. Vi bodde i alla fall i Källa hamn på Norra Ölands östra kust i en stuga på 20 kvm...

Vår stuga var den sista i raden. längst ut vid den gamla kajen.

bord med fyra stolar, fyra sängar inne i en liten "smatt"

och så köket ...
En toalett med ducsh fanns det oxå. Inte utan att vi tänkte, herregud vad litet hur ska det här gå ??? :-)

Den lilla stugan längst ut till höger i bild var alltså vår

Men utsikten från vår lilla mini veranda kan man absolut inte klaga på! Himmel och hav, väldigt vackert !

Första kvällen strosade vi runt lite och tittade på Källa gamla kyrka som låg intill. Jag tror den var från 1100 talet.

Trötta och möra efter en heldag i bilen tog vi en tidig kväll, efter att ha kastat sten i havet vilket var det viktigaste med hela resan enligt lilla a :-)

Borta bra men hemma bäst!

Nu är vi hemma igen efter en vecka på Norra Öland, vi har haft det bra, allt resande har gått bra. Väl hemma är det såklart en himla massa fix, tvätt och packning och blir det bra väder imorgon blir det nog en heldag i trädgården!
Jag sitter här vid datorn, hade 400 bilder i kameran ...:-) Ja vet, jag är en fotonörd :-)
Så de kommande dagarna kommer det ramla in inlägg om öland här i bloggen! Får nog dela upp det på flera annars blir det nog kortslutning av alla bilder jag vill visa er :-)

Syns snart då...

3 år!

Ja igår var det kalasdax! Vår lilla tjej fyllde tre år! Helt otroligt vad fort tiden går ....

Vi började dagen med sång och paket på sängen...

...en mjuk elefant...

Sen blev det frukost med 3 ljus i födelsedagståget och flagga på bordet!

Men sen stog det ett konstigt stort vitt paket inne i vardagsrummet....

vad kan det vara....??

en vit cykel!!!

Efter att ha provkört cykeln både inne och ute kom kalasgästerna. Idag tog vi släktkalas, kompisarna får komma en annan gång.

Jordgubbstårta!

Och så bad i poolen med alla kusinerna!
Tack alla som kom och firade dagens 3-åring och tack för alla fina presenter!
Vi har byggt ihop dockhuset som var i ett av paketen och det har pysslats en massa med det. Sen blev det cykling på gatan hela kvällen med elefanten i korgen :-)
Tyvärr var ju pappa M tvungen att åka på em till Österrike... det var riktigt tråkigt...det kändes som att hennes födelsedag var slut vid tre...Men vi hade mysigt på kvällen ändå och lekte med alla nya grejer.
Idag har vi varit en sväng vid lekplatsen nu på fm, det börjar dra ihop sig så det blir nog regn snart...Får se vad vi hittar på i em...

Lite kort....

Insåg just att det varit väldigt dåligt med inlägg under kategorin kort & scrapbooking....Det senaste jag visade här var visst julkortet....
En hel del kort har det blivit under våren men faktiskt ingen scrapbooking.... det måste det nog bli ändring på...
Visar några kort i alla fall...

Dett är det senaste, ett bröllopskort. Jag visste ingenting om bröllopet vad det gällde färger eller tema eller så så det fick helt enkelt bli ett vitt, sobert kort med lite inslag av ljusrosa. Måste dessutom tacka M som skickade ner det uppstämplade brudparet till mig då jag själv inte hade någon passande stämpel!

Ett pojkbebiskort:-)

rosa kort, utan text, kan anpassas för tillfället...

en liten hälsning ....

det här sista kortet kändes inte som min stil riktigt, har svårt för att använda så stora blommor och dekorationer, känns som att det blir för mycket....men ändå tycker jag att kort som andra gjort med mycket blommor och så kan vara jättefina...hmmm.. vet inte riktigt vad jag tycker allstå...

Det går bra att beställa kort av mig om man vill, bara man har lite framförhållning för tid verkar vara en bristvara i denna familj :-)

Semester!

Yes, nu har jag semester! 5 lediga veckor framför mig men jag vet att tiden kommer gå så fort....
Denna sista vecka har vi bara varit tre barn på jobbet så det har varit en annorlunda vecka....en hel del fixande har hunnits med och en hel del utflykter :-)
Igår checkade jag ut för semester och firade med lite jordgubbsvin och ett varv runt i huset med dammsugaren :-)
Idag har vi nämligen haft gäster, farmor och farfar har varit här och firat a eftersom de inte kan komma på måndag. a fick massa fina presenter, tack tack och har haft en härlig dag. Om än med ett lustigt väder....vääääldigt fuktigt och kvavt, riktigt jobbigt faktiskt det är först nu fram på kvällen som luften går att andas....
a satte i sig hela sex stycken av farmors köttbullar vilket är väldigt mycket för att vara min dotter :-)

Just nu gillar a att rita. Det gör vi varje dag och det blir just nu gubbar i olika former och färger...gubbar...gubbar....gubbar...gubbar....

Hon har blivit bra på det, och söta är de oxå!

Och så har hon lärt sig att skriva A

och det senaste inom bildkonsten är att rita solar...

2 glada gubbar och 2 solar!
Jag är ju inte helt opartisk i ämnet men jag tycker så mycket om just den här teckningen, den blir man glad av !

Bad & jordgubbar

A's sista dag på fsk blev en kort dag, jag slutade tidigare eftersom jag fick stanna kvar på torsdagen. Så jag hämtade henne vid halv ett, vi packade med alla hennes grejer och checkade ut för sommarlov! På vägen hem handlade vi lite och på kvällen blev det lite grillat!
Helgen hade utlovats regn i massor men på lördagen kom bara en liten skur och på söndagen två så vi spenderade det mesta av tiden i poolen ! Det har nog resulterat i det snor som nu kommit i näsan på a ..... Hoppas hon inte blir så dålig denna gång ...
Denna vecka är a ledig med sin bästa faster s. Idag slutade jag tidigt så när jag kom hem åkte vi tillsammans till Lundby och plockade jordgubbar, ca 8 liter blev det i min hink och a var jätteduktig som var med oss! Så nu ikväll har det kokats en massa jordgubbssylt och imorgon blir det saft. Dessutom har jag fläderblomssaft på "dragning" i kylen som är klar att kokas imorgon! Massor med gott blir det!