Stegeborgs slottsruin

På måndagkvällen tog vi en liten tur från landet till Stegeborg och gick in till slottsruinen. Vet inte om jag har gjort det någon gång ialla fall inte som jag kan minnas... Det var mysigt. Vi gick runt bland alla stenar och vinklar och vrår...och jag lekte med min kamera :-)

"I can se my house from here...." ja inte riktigt men inne i fjärden där ligger ju landet, eller mitt paradis som jag kallar det här på bloggen ibland...

Kul ställe att fota porträtt på! Det kostar ju i inträde men bara 35 kr per vuxen om man inte vill ha audioguide med sig vilket inte är någon större ide om man har en fyraåring med sig ....

Nere vid vattnet fanns en mysig liten trädgård med rosor, luktärt, stjärflocka mm och bågar och bänkar, kanske kan det ha varit en köksträdgård någon gång för längesen....

Efter turen i slottsruinen tog vi en glass vid hamnkrogen och strosade runt och kollade på fina båtar.

a på pappas axlar och spanar...
Mysig liten utflykt!
Nu är vi hemma i huset igen och tvättar och packar upp igen....

St Anna dagen

Efter klippning fick det bli fix här hemma. Torsdagen fick bli en mellandag med en massa tvätt och packning överallt. På fredag morgonen åkte vi till landet. Där har vi haft det lugnt och mysigt, varit på stranden och grillat och a har lekt med pojken som bor granne med mormor och morfar som hon lärde känna vid midsommar. Mormor och morfar är på oringen i Boden och springer så vi var ensamma på landet.
På lördagen var jag med på en loppis/marknad nästan hela dagen. Det var St Anna dagen och jag var vid Narotps hembygdsgård, övertalad av en vän att följa med .-) Jag hade med mig kort och virkade saker att sälja. Ingen jättekommers kanske men en trevlig dag. M och a kom ut eftersom hennes bästa kompis var där och de lekte och hade kul, "handlade" loppis saker, åt korv med bröd och a tog faktiskt en tur på ponnyridning oxå! Stolt mamma att a vågade och tyckte det var kul!

Jag hann bara fota korten lite snabbt, dåliga bilder men ni får se dem i alla fall...De vrikade sakerna får jag visa en annan gång .-)

Skönt att marknaden nu har varit för jag har känt lig lite stressad över att få ihop något att sälja....har virkat varje ledig sekund och satt en dag och körde kort- race, vilket iofs var kul men ändå.....
Lite blev ju sålt men en hel del finns kvar så säg till om ni gillar något kort, de är till salu!!

Astrid Lindgrens värld

Vi styrde från Öland till Ingatorp och en visit hos farmor och farfar.
Redan dagen efter på måndagen åkte vi allihop tillsammans till Astrid Lindgrens Värld. Väderprognosen visade vamare än det blev så det var lite kallt i början på dagen men sen blev det bättre. Mycket folk så klart men ändå bättre än förra året, då såg vi inget av föreställningarna för att det var så mycket folk överallt.
Vi började med att besöka Saltkråkan. Det var som en liten rundtur i en liten vagn med dockor och en berättarröst. Mysigt och jättefina dockor!
Sen gick vi till det nybyggda Katthult och tittade på en föreställning,
Vi var ju inte ensamma som ni ser .-)

Sen fortsatte vi genom parken och såg på Pippi teater....

a kramar Pippi ...

och sitter på lilla gubben..

Vi lekte i alla de små husen på den lilla Bråkmakargatan och hos Kajsa Kavat.

a vid Lottas lilla grind ...

och tittut inne från Tant Bergs lilla hus!

Vi såg även en teater vid Mattisborgen. Riktigt mysigt när Ronja och Birk kom ridande in och alla rövarna sjöng.

Lite shopping på den stora Bråkmakaregatan orkade vi med innan vi åkte tillbaka till Ingatorp.
Med oss fick vi en Bamsen (Lotta på bråkmakargatans gose gris), en Lotta bok och en fin Madicken klänning. Tack snälla farmor och farfar för dagen och allt därtill!
Sen var vi i Ingatorp och lekte och tog det lugnt. På onsdag morgonen var det dags att dra hem igen eftersom jag hade en klipptid , och klipptider hos min frisör växer inte på träd så det vara bara att gasa hemåt igen!!

Öland

Oj oj, det blev visst lite semester här på bloggen oxå...det var inte riktigt tanken, hade tänkt att tömma kameran och titta in här lite emellan svängarna hit och dit men så blevdet visst inte...

Dagen efter a's födelsedag packade vi in oss i bilen och drog till Öland. Denna gång en kortare tur än förra året men mot en större stuga....förra årets var ju faktiskt minimal....

Nu hade vi hyrt stuga från några bekanta bara ons-sön. På onsdagen när vi kom ner drog det ihop sig till regn och det blev mycket vind runt knutarna på natten. Men vi hann i alla fall kolla in stranden innan det dåliga vädret kom, stranden som bara var 5 min promenad från stugan som ändå inte låg på en camping utan i ett vanligt stugområde i böda bukten.
Torsdagen bjöd på fortsatt mycket vind så den dagen åkte vi runt lite. Det blev en sväng till Neptuni åkrar....blåååsigt och vääääldigt kallt men lite häftigt att kolla på de när de stora vågorna bröt mot de platta stenplatåerna som går ut i havet där.

Sen åkte vi till Ölands norra udde.

a spanar ut mot havet med en reslig herre som tornar upp sig i bakgrunden...

Förra året när vi var här fanns några såna här torn på stranden nu var det hundratals....
Sen åkte vi till Byxelkrok och åt lunch och strosade runt lite i de små fiskbodarna och handlade lite fisk och bara hade det mysigt.

Resten av dagarna på Öland spenderades med strandhäng, för resten av veckan bjöd på strålande sol och sommarväder :-)

På lördag em kom min syster med familj för de skulle byta av oss och hyra stugan kommande vecka. På söndag em packade vi in oss i bilen igen för att lämna Öland och köra en bit norrut igen. På vägen stannade vi och fikade hos några kompisar och kollade in deras sommastuga på Öland. Sen ville jag till paradisverkstaden men jag fick nöja mig med outleten, hade velat båda men klockan gick och vi hade en bit i bil framför oss....
Nästa gång måste jag få komma dit i alla fall :-)

Denna Ölandssemester blev inte alls en fotosemester som förra gången, lite synd kanske men men....Det blev ju desto mera sol och strand än sist !!!

Min blivande sommar stuga ...;) ha, ha...var ju tvungen att åka tillbaka till Högby fyr...så fint där!!

4 år

Tänk att jag nu har en fyraåring!! Vädret har visat sig från sin bästa sida idag till skillnad mot den dagen hon kom när regnet öste ner hela dagen ...

God morgon!! a vaknade på sin födelsedag och viskade ....- pappa , ska du inte hämta paket till mig!!

Några små paket i sängen, en klocka, en bikini och en baddräkt.

Frukost med födelsedagståget och flaggan, iklädd ny baddräkt och ny klocka....

Efter frukosten och duschen tipsade vi henne att gå upp och kolla läget i sitt rum...

Hmm, ett ganska stort konstigt paket....

Som visade sig innehålla ett nytt skrivbord med bänk till. Lite nya pennor och lite piff hade kommit till oxå...

Efter lunch blev det släktkalas med tårta och paket och som alltid, bad i poolen ! Alla här utom min bror med familj som är i Norge.

Jordgubbstårta med fyra ljus!

Tack alla ni som kom och tack för alla fina paket!
Precis som förra året märker jag att när kalaset väl dragit igång hinner man inte fota....
Det är paket , fika, disk, fika igen, mat , diska och plock.... Man kanske skulle marknadsföra sig som kalasfotograf åt andra ...;-)
Men nu råkar jag ana att farfarn varit flitig med sin kamera under dagen så jag hoppas att vi kan få lite bilder därifrån.....

Nu sover i alla fall en nöjd fyraåring och imorgon väntar nya äventyr .......

Semester!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, nu har vi äntligen semester allihop!!
Sista veckan på jobbet blev som det varit den sista tiden.....annorlunda och händleserik....Lite seg....2 barn på måndagen, 5 barn tis-tors och jaa 0 barn på fredagen.....Vi var mycket ute i alla fall, gjorde ltie utflykter och röjde inför nästa termin. Å till hösten är det förändringarnas vind som blåser på jobbet men det känns ändå mkt positivt måste jag säga ...även om vi nu i efterdyningarna av det som faktiskt varit riktigt jobbigt och tufft under våren nu tappar ytterligare en kollega i höst så känns det ändå som att förutsättningarna är lååångt positivare än de varit på länge!
Ja, faster S lekte med a hela veckan och a fick komma till dem en sväng på fredag fm så fixad jag lite ärenden och köpte det sista till hennes födelsedag. Tack för hjälpen!!
Sen startade jag min semester med en välbehövlig massage!
Den svenska sommaren har visat sig från sin bästa sida och helgen har varit mycket sol och bad i pool. Om än lite stressigt med kommande födelsedag och semestertripp....

I söndags kunde jag dock inte låta bli att ta en liten paus och fota lite ....Mitt öga ser något i farten och så kommer de tankar och ideer och nu är det ju så vackert, men ack så kort....Med detta var jag ute kanske två dagar försent för att fånga det riktigt böljande ljusblå och bilderna blev inte 100 skarpa ...men ändå, ganska nökd med bildernas känsla...
En fotografering som ett slags sidospår från den tidigare ....

a fick stå ut med att byta till vita kläder och skrutta runt lite i ett linfält .-)