Moa Martinssons trappa

Dagen lilla utflykt för mig och a gick till Sylten. Har många gånger tänkt att ta mig hit...det är ju nära. Som en liten liten oas mitt inne i stan, stan på ena sidan och hamnen på den andra. Lite av en historisk plats i Norrköping då detta var det första rekreationsområdet i norrköping på 1800 talet och de första sommarhusen kom upp här. 1906 var oxå en stor utställning här och en restaurang byggdes högst upp på berget med utsikt över staden och hamnen. Under utställningsåren jobbade Moa Martinsson på restuarangen och i en av hennes böcker beskrivs utställningen och hennes liv då. På väg till jobbet gick hon upp för en 80 sten lång trappa som ledde upp till restaurangen, den kallas nu Moa Martinssons trappa.
 
 
moas trappa
 
Det var ett väldigt mysigt område som att gå runt i en bortglömd tid. Det finns några sommarhus kvar (i privat ägo) , gamla och mer eller mindre förfallna...Mysigt och vackert på sitt sätt, allt kändes lite bortglömt liksom.
 
det här ser ju inte mycket ut för världen längre men här låg i alla fall restaurangen.
 
Att ha med sig en treåring på promenad är ju som det är, efter en ganska kort stund när vi vandrat de 80 trappstegen upp och ner tyckte hon att vi kunde åka hem och köpa lördagsgodis istället :-) Man kan gå runt mer på andra sidan området oxå så jag får helt enkelt komma tillbaka hit, men det gör jag gärna. På ett område gick det får oxå.
höstiga färger
 
Men det som var huvudmålet för mig var att hitta trappan, och det gjorde vi ju!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0